زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست؛ هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

پیرو نظرات و درخواست های ارزشمند شما خوانندگان گرامی و همیشه همراه این وبلاگ و پرسش از چرایی عدم روزآمد شدن نوشته ها که بی تردید ناشی از مشغله زیاد و چه بسا کوتاهی من بوده است، اجازه می خواهم از شما دعوت کنم برای پیگیری مطالب علمی به کانال تلگرامی بپیوندید و ضمن مطالعه نقادانه نوشتارها، من و سایر همکاران و دوستان خود را از نظرات گرانبهای خود بهره مند سازید. 

آدرس کانال تلگرامی به قرار ذیل است:

https://t.me/joinchat/AAAAAD5XIvxbJjWZoxlP-g

 

نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

چندی ست اخباری در مورد تصمیم شورای عالی بیمه به منظور کاهش تعرفه های متخصصین بیهوشی به گوش می رسد. از آنجا که این گروه از متخصصین همواره کمترین عدول از موازین قانونی و اخلاق صنفی را داشته اند، این تصمیم با آنچه طرح تحول در پی آن بود، یعنی برقراری عدالت بین رشته ای در تناقض آشکار است. روا نیست که اینگونه برداشت شود که به عده ای که پیش تر دریافتی های نامتعارف از بیماران داشته اند امتیازی داده شده و گروهی که به پاکدستی شهره بوده اند مورد بی مهری واقع شده اند.

به همین منظور همکاران من در یک اقدام ملی کمپینی را تدارک دیده اند که در کمتر از نصف روز نزدیک به نهصد امضا از متخصصین بیهوشی سراسر کشور را ذیل خود دیده است که در نوع خود برای چنین اقدامی در یک گروه تخصصی کم سابقه و کم نظیر است.

از این روی متن این درخواست برای اطلاع شما خواننده همیشگی این وبلاگ تقدیم می شود:

بسمه تعالی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای روحانی

با سلام

احتراماً نامه ی حاضر درددل جمع کثیری از پزشکان متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه میباشد به حضور شما كه رياست دولت تدبیر و اميد می باشيد، تا شايد به یاریتان عدالت به رشته مظلوم بیهوشی و مراقبتهای ویژه جريان يابد و اندكي دلهاي خسته متخصصين این رشته ی سراسر استرس آرام گیرد.

كاش گهگاه به اتاق عمل ها سر ميزديد تا با متخصص بيهوشی و كارهايش بيشتر آشنا ميشديد.

كسی كه مسوليت اتاق عمل با وی بوده و در صورت هرگونه حالت بحران يا اورژانسی مسوليت رهبری تيم احيا را به عهده دارد و بدليل مسوليت خطيری كه در ارتباط با احيا بيماران و مادران باردار و نوزادان پرخطر دارد هميشه تحت فشار و استرس از يكطرف و مسايل قانونی و مشكلات ديگر از سوی ديگر ميباشد.

اما متاسفانه اين قشر از تخصص پزشكی كه تقريبا تمام ساعات كاری خود را در بیمارستان و اتاق عمل و ای سی یو سپری ميكند از عدالت بين رشته ای برخوردار نبوده و با وجود کمی درآمد نسبت به حجم کاری ومسئولیتی بالا بازهم تحت فشار بيمه هاي درماني است. بیمه ها دائماً به طرز غیر کارشناسانه ای در حال كسر کردن از همین مبالغ ما ميباشند و اخيرا شايعاتی از سوي شورای عالی بيمه شنيده ميشود كه تصميم دارند همین تعرفه غیر عادلانه متخصصین بيهوشی را مجدداً كاهش دهند.

سوال اینجاست که آیا اگر در شرایط کمبود بودجه، آموزش و پرورش فقط حقوق معلم ادبیات یا ریاضی را کم کند، صحیح است؟

و دیگر اینکه چرا باید جهت کمبود بودجه طرح تحول از دستمزد پزشکان که فقط 18% از هزینه کل طرح است، کسر شود؟ چرا هزینه عدم مدیریت و هزینه القایی در اقلام مصرفی را باید پزشک بدهد؟

لازم به ذکر است درآمد متخصص بيهوشي با وجود تبعیضهای فعلی تحت فشار غیرعلمی سنگين بيمه بوده و اين موجب دلسردی و تشویش ذهنی جمع ٤٠٠٠ نفری متخصصين بيهوشی سراسر كشور شده است که میتواند ناخواسته منجر به اختلال در امر درمان بیماران دردمند شود و قطعاً مسئولیت عواقب این مورد، متوجه شورای عالی بیمه سلامت خواهد بود.

متخصصین بیهوشی کشور در جهت رعایت عدالت بین رشته ای امید دارند که نه تنها کاهشی در تعرفه های فعلی صورت نگیرد بلکه این تعرفه ها به نوعی هماهنگ با مدلهای رایج در ممالک مترقی افزایش نیز یابد. لذا از حضرتعالی خواهشمنديم به تدبیری جلوی اين بی عدالتی را بگيريد.

با تشکر فراوان

سربازان گمنام نظام سلامت

جمعی از متخصصین بیهوشی کشور

 

نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

فصل بهار که می شود همه در فکر نو کردن ها هستند و دور ریختن کهنه ها!

قشر پزشک اما در این میان بی‌شباهت به هیچ قشر و صنف دیگری نگران بی‌مهری تصمیم سازان در افزایش تعرفه متناسب با تورم جامعه!
دراین‌بین اما برخی پزشکان به هر دلیل هماره و همیشه کمتر از دیگر همکاران خود دیده می‌شوند و گاه حتی به دید طفیلی به آنها نظر می‌کنند و مرغ عزا و عروسی می‌شوند.
ناگفته پیداست که منظور سخن، متخصصین آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه هستند.
بیهوشی و مراقبت‌های ویژه نه در ایران که در همه دنیا رشته نوپا و نوبنیادی ست. از بیش از هزار سال قبل که نخستین اعمال جراحی انجام‌شده‌اند، بیهوشی و بی‌دردی بیماران بر عهده خود جراحان بوده است اما پیشرفت‌های روزافزون طب و پیچیدگی جراحی‌های موردنیاز در برخی بیماران، بسان بسیاری دیگر از شاخه‌های علم موجب استقلال آنستزیولوژی شد تا به لطف وجود افراد متخصص و متبحر در این رشته جراحان فرصت انجام جراحی‌های پیچیده و طولانی را پیدا کنند بی‌آنکه برای بیماران ناراحتی و دردی بیش‌ازپیش ایجاد شود. 
نقش متخصصین بیهوشی به‌قدری حیاتی و تعیین‌کننده است که هیچ مرکز درمانی و بیمارستانی ساعتی و حتی دقیقه‌ای بدون وجود یک متخصص بیهوشی نمی‌تواند به تداوم اعتبار و کیفیت خدمات درمانی خود مطمئن باشد و در حضور یک متخصص بیهوشی خیال مسئولین درمان و دیگر جراحان آسوده می‌شود و با طیب خاطر روز خود را آغاز می‌کنند.
ناگفته پیداست که این‌گونه به نقش حیاتی یک گروه از پزشکان متخصص پرداختن به معنی نفی و کمرنگ کردن دیگر شاخه‌ها نیست و تنها یادآوری نقش گروهی از پزشکان است که بی‌دریغ و با کمترین تجهیزات و امکانات همواره در تلاش برای مهیا ساختن بهترین فرصت‌های درمانی بوده‌اند برای سایر همکاران و بیماران خود.
پای درد دل قدیمی‌های این صنف که بنشینید بسیار از نامهربانی‌هایی خواهند گفت که طی این سال‌ها بر آنها رفته و حجب و حیا مانع شده از دم برآوردن و شکوه کردن!
اما طرح تحول که آمد امید دوباره‌ای آورد برای گروه‌های کمتر دیده‌شده پزشکان و بیمارانی که در سیستم پیشین با یک بیماری گاه عنان اقتصاد زندگی خود را از دست می‌دادند. همان امید به عدالت که در بین اقشار فهیم اما کم‌بضاعت مردم پدید آمد در پزشکان برخی رشته‌های تخصصی مهجور چون بیهوشی هم ایجاد شد. متخصصین بیهوشی که پابه‌پای سایر همکاران متخصص خود سال‌های تحصیل را با رنج و مرارت و با کسب دانش بی‌پایان و رو به رشد، گذرانده بودند و این راه را برای ادامه خدمتگزاری انتخاب کرده بودند امیدوار شدند به برقراری عدالت بین‌رشته‌ای تا شاید قدری از تنش و اضطراب هرلحظه ایشان جبران شود و به جایگاهی که در همه کشورهای پیشرفته و رو به توسعه برای امثال آنان قائل‌اند در سرزمینی که مردمانش به پیشینه تاریخی و فرهنگی خود می‌بالند دست یابند.
یادم هست روز نخستی که با همه شناخت و با همه عشق و علاقه وارد این رشته شدم، رئیس گروه محترم که از پیشکسوتان این رشته بودند همکاران خود را پاک دست‌ترین پزشکان این مرزوبوم خواندند و به این پاک دستی مفتخر دانستند خود و دیگر متخصصین بیهوشی را که همه‌سال‌های گذشته کمترین موارد لغزش مالی و دریافت مبالغ غیرمتعارف را داشته‌اند و همیشه بیش از هر گروه تخصصی دیگری در کنار مسئولین درمان به تسکین آلام و دردهای مردمان این سرزمین همت گمارده‌اند.
جراح محوری در سطح تصمیم‌گیرندگان تعرفه و ناآشنائی کارشناسان وزارتی و بیمه بااهمیت و جایگاه جهانی این رشته نوپا سبب شده در همین مدت کوتاه پس از طرح تحول نیز دم دست‌ترین و آسیب‌پذیرترین تعرفه‌ها در زمان رویکردهای صرفه جویانه، تعرفه بیهوشی و مراقبت‌های بیهوشی باشد؛ تعرفه‌هایی که گاه برای برخی خدمات حتی پرخطر "صفر" و گاه نزدیک به هیچ منظور شده است.
برای افراد آشنا رجوع به فصول سوختگی و جراحی‌های ارتوپدی کتاب تعرفه را پیشنهاد می‌کنم و گذراندن یک روز کاری در یکی از این بخش‌ها با متخصصین همیشه هوشیار و بیدار بیهوشی!
بگذریم از بومی‌سازی روز نخست کتاب مرجع تعرفه در ایران که ترجمه سلیقه‌ای بوده است از کتاب معروف کالیفرنیا که در همان ابتدا با کدخدامنشی گروهی از فرهیختگان همین مرزوبوم به زیاد بودن تعرفه بیهوشی در ممالک دیگر پی برده و از تکرار این اشتباه برای همیشه در ایران‌زمین جلوگیری شده است!
امروز اما متخصصین بیهوشی و مراقبت‌های ویژه با گنجینه قوی از مهارت‌های بالینی روزآمد دنیا و کوله باری از علم و با کمترین تجهیزات بهترین شرایط را برای همکاران دیگر شاخه‌های طب فراهم می‌کنند و چشم بیماران دردمند و مراقبت‌های ویژه به دستان ایشان است که از درد و بحران رهایی یابند و روزهای خوش زندگی را در کنار عزیزان خود از سر گیرند.
امید که تصمیم سازان و مسئولین درمان قدر و منزلت این از سربه‌زیرترین و کم‌توقع‌ترین متخصصین را بیش‌ازپیش بدانند.
این مقاله در روزنامه سپید هفدهم اسفند 95 نیز چاپ شده است.

نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

اگر تاکنون تجربه‌ای از همراهی کودک خود در اتاق عمل داشته باشید، قطعا نگرانی‌های بسیاری در مورد بیهوشی و مخاطرات احتمالی آن و مسائل پیرامونی دیگر، ذهن شما را به خود مشغول ساخته و دوره پراضطرابی را برای شما پدید آورده است.

یکی از مسائل مورد توجه کارکنان درمان و از نگرانی‌ها و پرسش‌های روزمره مادران، خوابیدن با کودک (co-sleeping) و سهیم شدن در تخت او (bed sharing) است. این دو واژه معمولا به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما واقعیت این است که این دو، بیانگر مفاهیم جداگانه‌ای هستند. وقتی سخن از خوابیدن با کودک مطرح می‌شود، راه‌های متفاوتی از بودن در کنار کودک در هنگام خواب او مطرح می‌شود که لزوما به معنی سهیم شدن در تخت او نیست! به عبارت دیگر مادر می‌تواند در نزدیکی کودک خود بخوابد اما از تخت او استفاده نکند.

برای خواندن متن کامل مقاله در روزنامه سپید اینجا را کلیک بفرمایید.

و برای خواندن از سایت انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه اینجا را کلیک کنید.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

اگر شما سیگار می‌کشید، تردیدی نیست که به معضلات سلامت ناشی از آن، از بیماری‌های قلبی گرفته تا آسم و سرطان ریه آگاه هستید. شاید این خوشایند شما نباشد اما چاره‌ای نیست جز اینکه گفته شود به آنچه پیش از این در مذمت سیگار می‌دانستید، عوارض جراحی را هم اضافه کنید.

برای خواندن متن کامل از روزنامه سپید روز شنبه دهم مهر ماه اینجا را کلیک کنید.

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

روز ششم مهر ماه در روزنامه سپید مقاله ای منتشر شد که دانسته های قبلی ما را از مایع درمانی بیماران دچار سوختگی به چالش می کشید.

خوانش ادامه این مطلب را که ترجمه خلاصه واری است از یکی از مقالات آخرین شماره مجله Anesthesia & Analgesia به همه علاقمندان پیشنهاد می کنم.

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

راهنمای ملی انتقال خون یکی از معدود دستورالعمل های ملی تخصصی در زمینه پزشکی است که با مشارکت گسترده انجمن های علمی تخصصی و با همکاری سازمان انتقال خون ایران به رشته تحریر درآمده تا با نزدیک کردن آرا و نظرات متخصصین گرایش های گوناگون پزشکی، همگرایی مطلوبی را به اندازه توان خود در راستای استفاده به جا و شایسته خون و فرآورده های آن فراهم آورد تا از این طریق هم خطرات ناخواسته متوجه بیماران نشود و هم منابع محدود به شایستگی مدیریت گردند.
امید که همکاران ما فارغ از انتقادات وارد بر این نخستین تلاش، هم به اهداف والای این حرکت سازنده توجه کنند و هم راهنمای موجود را به کار گیرند و در عمل و در بالین آن را به نقد بنشینند.

هرچند پیش تر نیز این راهنمای در همینجا معرفی شده بود اما انتشار خبر و معرفی در روزنامه تخصصی سپید بهانه ای شد برای تاکید دوباره و تکرار تقاضای نقد اثر.

برای دسترسی به مقاله منتشر شده در روزنامه سپید از آدرس ذیل استفاده فرمایید.

http://sepidonline.ir/d/1395/06/24/

 

نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

کتاب مرور تحلیلی شصت و دومین آزمون دانشنامه تخصصی بیهوشی و مراقبت های ویژه امروز منتشر شد.
پیش تر نسخه الکترونیکی (PDF) کتاب در کانال تلگرامی Anesthesia Review قابل دسترسی بود که همچنان هم هست.

اما برای خرید نسخه چاپی لطفا با آقای افشار توزیع کننده کتاب های من به شماره 09355150189 تماس بگیرید تا کتاب برای شما ارسال شود.

نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

با تصمیم وزارت محترم بهداشت و درمان و همت دبیر وقت انجمن بیهوشی، جناب آقای دکتر سلیمی و تلاش و همکاری صمیمانه سازمان انتقال خون طی سال های 93 تا 94 کار سترگ تهیه و تدوین نخستین دستورالعمل کشوری انتقال خون و فرآورده های آن به انجام رسید.
آنچه امروز به محضر شریف پزشکان این مرز و بوم تقدیم می شود، دستاورد تلاش یک تیم منسجم و حاصل رایزنی با انجمن های علمی تخصصی مختلف است که امید می رود در این حوزه مهم از دانش به کاهش چالش های بالینی و ارتقاء خدمات ارائه شده به بیماران کمکی هرچند اندک بنماید.
بی تردید این نخستین نیز به سان بسیاری دیگر از کارهای اولین، عاری از نقص و کاستی نیست و هیچ کس به قدر پزشکان باتجربه و دانشمند ایرانی نمی تواند به کامل تر شدن این نسخه بومی کمک کند.
پس یاری گر ما باشید در ادامه این راه و برای دستیابی به بهترین؛ چرا که طبیب ایرانی شایسته بهترین است!

شما می توانید این اثر را از سایت انجمن بیهوشی به آدرس http://iranesthesia.org/2013 دانلود فرمایید.

نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  | 

اگر قرار است که شما یک جراحی عمده چون تعویض مفصل زانو یا جراحی فقرات داشته باشید، به احتمال زیاد این جراحی برای شما طی بیهوشی عمومی انجام خواهد شد که انتظار می رود به عدم هوشیاری شما طی اینگونه اقدامات منجر شود. اما ندرتا بیماران طی بیهوشی عمومی، آگاه یا هوشیار می شوند در حالیکه دیگران در اتاق عمل آن ها را بیهوش می پندارند. چنین رخداد نادری آگاهی طی بیهوشی یا آگاهی با وجود بیهوشی خوانده می شود.

ادامه مطلب را از لینک های ذیل در روزنامه سپید و یا سایت انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران بخوانید.

از روزنامه سپید؛ رجوع به صفحه سیزده

از سایت انجمن

نوشته شده توسط دکتر امین نژاد در ساعت  | لینک  |