آپاندیس یک زائده کوچک انگشت مانند با طولی در حدود 10 سانتی متر می باشد که در درون شکم انسان قرار دارد. این زائده بطور پیوسته از غذا پر و تخلیه می شود. از آنجا که این زائده بطور کامل تخلیه نمی شود و قطر آن کوچک می باشد لذا مستعد عفونت و  انسداد است.

آپاندیسیت به معنی التهاب آپاندیس بوده و شایعترین علت التهاب حاد در قسمت تحتانی راست شکم می باشد. این عارضه شایعترین علت جراحی اورژانسی شکم می باشد. فرآیند التهاب و تورم، فشار داخل زائده را افزایش میدهد در نتیجه یک درد عمومی و پیشرونده در قسمت بالای شکم به مدت چند ساعت ایجاد می شود، این درد بعدا در قسمت تحتانی و راست شکم جمع می شود.

علائم  بالینی آپاندیسیت شامل کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، و نفخ شکم می باشند.

نکته مهم: وقتی بیمار دچار تب،تهوع یا درد شکم می شود نباید ملین (کارکن) یا مسکن بخورد. پاره شدن آپانديس ، باعث درد منتشر و نفخ مي گردد . با مصرف ملين ها آپانديس ملتهب ممکن  است پاره شود.

سوراخ شدن آپانديس مهمترين عارضه آن است كه منجر به پريتونيت يا آبسه مي شود. این عارضه عمدتاً 24 ساعت بعد از شروع درد رخ مي دهد و با تب C°38 يا بيشتر، ظاهري بدحال و درد و حساسيت در لمس خود را نشان مي دهد.

تشخیص بیماری با انجام معاینه بالینی توسط پزشک، انجام آزمایش خون و ادرار و انجام رادیوگرافی و سونوگرافی شکم صورت می گیرد.

تنها درمان بیماری با جراحی است که آپاندیس به وسیله جراح برداشته می شود. برداشتن این زائده ملتهب هیچگونه مشکلی ایجاد نمیکند ولی ماندن آن در شکم بسیار خطرناک است.

پس از عمل و به هوش آمدن به شما داروهای مسکن و آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک معالج داده خواهد شد. یکی از عوامل موثر در تسریع بهبودی شما بعد از عمل راه رفتن می باشد که باید مرتباٌ آنرا انجام دهید.

مراقبت های قبل از عمل  شامل:

شروع محلولهای وريدی به دستور پزشک

درمان آنتي بيوتيكی به دستور پزشک

قراردادن لوله در بينی در صورت نیاز

خودداری از دادن تنقيه به دليل خطر پارگی روده

خودداری از دادن مسكن قبل از تشخيص آپانديسيت

و مراقبت های بعد از عمل شامل:

قرار دادن بيمار در وضعيت نيمه نشسته (اين وضعيت فشار بر شكم و در نتیجه درد را كم مي كند)

تجویز مسكن براي كاهش درد در 24 ساعت اول بعد از عمل

مراقبت از زخم و تعويض پانسمان

ناشتا ماندن بيمار تا 24 ساعت بعد از عمل

و راه بردن و سرفه کردن بيمار پس از 24 ساعت بعد از عمل است.

توصیه های لازم در زمان ترخیص شامل:

پانسمان ناحیه عمل قبل از ترخیص از بیمارستان تعویض شده و ناحیه عمل توسط پزشک و پرستار کنترل شود.

در خانه زیاد در بستر قرارنگیرید و بیشتر راه بروید و سرفه کنید

پانسمان ناحیه عمل پس از  48 ساعت برداشته  شود. از این پس ناحیه عمل نیاز به پانسمان ندارد مگر اینکه پزشک معالج شما دستور داده باشد.

شروع استحمام بانظر پزشک جراح میباشد.

محل زخم را تمیز و پاکیزه و باز نگه دارید.

یک هفته تا 10 روز بعد از عمل جراحی برای کشیدن بخیه های ناحیه عمل به بیمارستان یا پزشک معالج خود مراجعه نمائید.

به مدت دو هفته از انجام کارهای سنگین خوداری نمائید. پس از این مدت می توانید به فعالیتهای طبیعی و روزمره خود ادامه دهید.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در محل عمل جراحی مانند قرمزی، تورم و التهاب فورا به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را در منزل طبق ساعتهای دستور داده شده بطور دقیق مصرف نمائید.

رژیم غذایی شما پس از ترخیص معمولی می باشد ولی باید تا حد امکان از مواد  پر پروتئینی مانند شیر، ماست،گوشت و میوه جاتی که حاوی ویتامین C بیشتری می باشد استفاده کرده و از خوردن غذاهای نفاخ پرهیز نمائید. از مایعات بیشتر استفاده کنید.