کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده شبیه بال پروانه است که جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار گرفته است و مواردی بنام هورمون تولید می کند. این هورمون ها شامل تیروکسین و تری یدوتیرونین (T4,T3) از راه خون به تمام بدن سیر می کند.

کم کاری تیروئید چیست؟

در این حالت غده تیروئید، قادر نیست به اندازه کافی هورمون تولید کند. در موارد اندکی عوارض تهدید کننده حیات شامل: نارسایی قلب و اغماء بعلت کم کاری تیروئید دیده می شود.

علل کم کاری تیروئید

شایع ترین علت: التهاب غده تیروئید بعلت اشکال در سیستم خود ایمنی فرد بنام هاشیموتو می باشد. در التهاب تیروئید بعلت خود ایمنی، سیستم ایمنی فرد غده تیروئید را بعنوان بیگانه، مورد تهاجم قرار می دهد و به آن آسیب می رساند و ظرفیت تیروئید در تولید هورمون کاهش می یابد.

نوع دیگر التهاب تیروئید، التهاب پس از زایمان است که در 11-5% زنان پس از زایمان بروز می کند موقتی است.

کم کاری تیروئید، بعلت درمان های انجام شده روی پرکاری تیروئید بصورت مصرف ید رادیواکتیو و یا جراحی تیروئید، ممکن است ایجاد شود.

در مواردی نیز بعلت کمبود شدید ید دریافتی، کم کاری تیروئید بروز می کند بطوریکه مصرف ید بصورت نمک در مواد غذایی توصیه می شود.

علائم کم کاری تیروئید

نشانه ها و علائم کم کاری برعکس پرکاری تیروئید، بعلت کاهش ترشح هورمون، همه واکنش های مربوط به سوخت و ساز کم می شود و در هر فرد علائم ممکن است متفاوت باشد و تعدادی نیز هیچ شکایتی را عنوان نمی کنند.

کم اشتهایی، عدم تحمل سرما، آهسته شدن حرکات، خشونت و خشکی پوست، موهای شکننده، ضعف و خستگی، صدای خشن، یبوست و گرفتگی عضلانی، و یا شکایت از:کم شدن حافظه، خواب آلودگی در طی روز، مشکل تمرکز، بی حسی دست ها و پاها، افزایش وزن، صورت پف آلود، پف چشم ها، خونریزی شدید و نامنظم ماهیانه، ترشح شیر از پستان ها، نازایی، گواتر (تورم غیر طبیعی در ناحیه گردن)

تشخیص کم کاری تیروئید گرفتن شرح حال و انجام معاینه توسط پزشک انجام آزماشن خون

درمان

درمان استاندارد شامل مصرف قرص حاوی هورمون تیروئید برای تامین نیاز بدن، بنام قرص لووتیروکسین می باشد. لووتیروکسین، روزانه و ترجیحا هنگام صبح، مصرف می شود و گاهی ممکن است بیماران جهت تسریع در بهبودی و یا کاهش وزن، مقدار دارو را افزایش دهند که این کار موجب بروز علائم پرکاری تیروئید و در طولانی مدت مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان یا بیماری قلبی ایجاد شود.

اکثر بیماران لازم است مصرف دارو را برای باقی عمر ادامه دهند، اما ممکن است مقدار دارو در سالهای بعد نیاز به تعدیل داشته باشد.

موارد افزایش دارو

افزایش وزن، بارداری، بعضی بیماری های گوارشی، رژیم غذایی پرفیبر و مصرف کلستیرامین(جهت کاهش کلسترول) آنتی اسیدهای حاوی کلسیم یا آلومینیم و یا قرص آهن، قرص های ضد تشنج وریفامپین، دفع لووتیروکسین را تسریع می کنند.

موارد کاهش دارو

بالا رفتن سن، پس از نوزادی، در صورت کاهش وزن، میزان لووتیروکسین کم خواهد شد.

توجه: مصرف قرص لووتیروکسین در بارداری بی خطر  بوده و زنان باردار نباید خودسرانه دارو را قطع کنند و حتی لازم است دارو افزایش داه شود. بنابراین زنان مبتلا به کم کاری تیروئید در طی بارداری سطح هورمون خونشان اندازه گیری شده و پس از آن زایمان نیز مقدار دارو باید تعدیل شود و زیر نظر پزشک باشند.