به برگشتن لبه پلک تحتانی به سمت خارج که باعث می شود چشم و مخاط آن در معرض هوا و در نتیجه خشکی قرار گیرند، اکتروپیون گفته می شود. در این حالت فرد دچار آبریزش از چشم شده و در صورت پاک کردن اشک، چشم خشک تر می شود. اگر این بیماری درمان نشود، مخاط داخلی پلک ها ضخیم شده و سبب ایجاد التهاب و در نهایت صدمه به چشم می شود.

علل

عامل آن ضعف عضله ای است که وظیفه نگهداشتن پلک بر روی چشم را دارد. این بیماری معمولا در افراد بالای ۶۰ سال دیده می شود اما ممکن است به صورت مادرزادی، ثانویه به  محل زخم باقی مانده از سایر اعمال جراحی، ثانویه به فلج عصب صورتی، یا به دنبال سوختگی ها و سایر بیماری های پوستی دیده شود.

علائم

سوزش، احساس وجود سنگریزه در چشم، حساسیت زیاد چشم ها، تورم پلک، التهاب و قرمزی، آبریزش از چشم.

این بیماری با یک معاینه ساده چشم پزشکی قابل تشخیص است.

درمان

انتخاب بهترین درمان برای اکتروپیون بستگی به علت آن دارد. درمان موقت با استفاده از قطره های اشک مصنوعی یا پمادهای نرم کننده است. با این وجود درمان قطعی به خصوص در نوعی از آن که با افزایش سن ایجاد می شود با جراحی پلک و کوتاه و سفت کردن آن است. این عمل معمولاً با برشی در قسمت خارجی چشم انجام می شود.

برای انجام این جراحی فقط بخیه های ریزی در قسمت خارجی چشم زده می شود و معمولاً بعد از ۷ تا ۱۴ روز این بخیه ها برداشته می شوند. برای درمان نوعی از اکتروپیون که به دلیل محل زخم بجا مانده از سوختگی یا سایر اعمال جراحی ایجاد شده است معمولاً از گرافت پوستی استفاده می شود. این گرافت از پلک بالا یا از پشت گوشت خود بیمار تهیه می شود. معمولاً محل برداشتن گرافت و محل جراحی بعد از دو هفته به خوبی ترمیم می شوند.

جهت تسکین درد از مسکن ها طبق نظر پزشک استفاده می شود.
هیچگاه ترشحات خشک شده چشم را جدا نکنید.
ابتدا با گاز استریل مرطوب ترشحات خیس شده و پس از نرم شدن با استفاده از گاز استریل مرطوب پاک می شوند. نباید با انگشت ترشحات را پاک کرد.
در ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول بعد از جراحی باید فعالیت بیمار هاهش یافته و از تحرک غیرضروری اجتناب گردد.
استفاده از کمپرس سرد بر روی پلک ها (به صورت غیر مستقیم) باعث افزایش راحتی پس از عمل می شود.
خشکی چشم از عوارض اکتوپیون است که بهتر است از پمادهای چرب کننده طبق تجویز پزشک استفاده شود.
پس از عمل بایستی چشم های بیمار به صورت صحیح بسته شود و پانسمان انجام شود تا از خشکی قرنیه پیشگیری شود.
استفاده از رطوبت سازخانگی (بخور) در صورت خشکی هوای خانه پیشنهاد می شود.
بهداشت چشم و پلک ها جهت جلوگیری از آسیب پوستی در محل پلک ها و کناره آزاد آنها  توصیه می شود.
شستشوی دست ها و عدم مالش چشم ها با دست توصیه می شود.
از مصرف مواد آرایشی در ناحیه پلک ها جدا خودداری کنید.
از مواد محرک مانند عطر و هرگونه دود (مانند سیگار) جداً اجتناب کنید.